Het is de bedoeling dat er in Nederland vanaf 2026 een kilometerheffing wordt ingevoerd voor vrachtauto’s die gebruik maken van snelwegen of van een aantal provinciale en lokale wegen. De opbrengst van de heffing wordt besteed aan milieuvriendelijke maatregelen inzake het wegvervoer.

Wetsvoorstel
Een wetsvoorstel tot invoering van de heffing is onlangs ingediend. De Tweede Kamer had hier, ondanks de demissionaire status van het kabinet, op aangedrongen. Door het wetsvoorstel nu al in te dienen kan de wet naar verwachting in de loop van 2026 in werking treden.

Gemiddelde kilometerheffing € 0,15
De gemiddelde kilometerheffing zal ongeveer € 0,15 bedragen. De bedragen worden jaarlijks geïndexeerd. Inning van de heffing geschiedt via een elektronisch registratiesysteem. Controle op de heffing vindt onder meer plaats via elektronische kentekenherkenning (ANPR).

Stijging kosten wegvervoer
Met de heffing is jaarlijks een bedrag van € 250 miljoen gemoeid. De invoering van de heffing zal de kosten van het wegvervoer naar schatting met 1% tot 3% doen stijgen. Ook worden er jaarlijks twee keer meer verkeersdoden verwacht, doordat vrachtwagens de wegen met een kilometerheffing gaan mijden.

Wie betalen de heffing?
De heffing geldt alleen voor vrachtauto’s die meer dan 3.500 kilo wegen. De heffing is hoger voor zwaardere auto’s. Ook buitenlandse vrachtauto’s zullen de heffing moeten betalen. Wie dit niet doet, kan op een bestuurlijke boete rekenen.

Overleg vervoersector
Er zal de komende tijd nog overlegd worden met de vervoerssector over het wetsvoorstel. Daarbij zal ook gekeken worden naar de invoeringskosten, die nu nog geschat worden op een bedrag van € 400 miljoen.

Bron: SRA